"Telegrafia pentru radioamatorism, este ca sarea în bucate"
"Amateur radio without telegraphy is a food tasteless"

- Antena HELIX

  

Mulţi radioamatori, nu au posibilităţi pentru instalarea unei antene corespunzătoare pentru banda de 80m. După mai multe întîmplări cu antene furate de pe acoperişul blocului, de către vecini, am ajuns la concluzia că trebuie să instalez o antenă pe teritoriul propriu, adică în balcon.
   Mi-am amintit că undeva am văzut o antenă bobinată, care era utilizată pentru traficul în mobil. Am cercetat literatura şi am găsit o antenă de acest gen, dar cu o lungime de numai 2m. Bineînţeles că şi performanţele erau pe măsura dimensiunilor, adică cam "scurte".
   Avînd la îndemînă o undiţă din fibră de sticlă de 8 m lungime, am  încercat să încropesc o antenă bobinată.
   Deoarece am fost surprins de rezultate, m-am gîndit să fac publică antena numită HELIX.
   Am confecţionat un conductor de 20,5m lungime, dintr-o bucată de fir liţat cu o lungme de 14m izolat în plastic, cu secţiunea de 2,5mm şi o bucată de fir liţat de 6,5m tot izolat în plastic, cu secţiunea de 1mm, lipite împreună.
   Acest conductor l-am înfăşurat pe undiţa extinsă la maxim. Pe o porţiune de 2m de la bază, distanţa între spire este de 50mm, apoi se micşorează treptat, astfel că pe ultimul tronson, cel mai subţire, se bobinează spiră lîngă spiră. Am optat pentru un conductor mai subţire spre vîrf, pentru a nu îngreuna prea mult partea superioară, care se încovoaie în cazul montării în poziţie orizontală. Spirele se fixează din loc în loc cu coliere din plastic, pentru a împiedica alunecarea spirelor.
   Apoi am făcut o contragreutate dintr-un fir de sîrmă de 20,5 m lungime, izolată în plastic. Antena am montat-o în poziţie orizontală, perpendicular pe balcon, cca 1,2m în interior, iar contragreutatea am instalat-o în lungul balconului, dus-întors, de la un capăt la altul.
   Alimentarea se face cu un cablu coaxial de 50 de ohmi, lung de 10,5m care se conectează la transceiver prin intermediul unui trans-match, identic cu cel recomandat la Antena verticală multiband (Vezi articolul). Antena are o bandă de trecere îngustă, de cca 20 KHz, astfel că la schimbarea frecvenţei este necesar un re-acord. Utilizarea unui trans-match ne scuteşte de operaţiunea destul de complicată şi plictisitoare, de a tăia din lungimea radiantului pentru aducerea la rezonanţă. Cu ajutorul acestuia, antena poate fi acordată de la 3500 la 3800 KHz cu un SWR de maxim 1,5.
   Această antenă este mono-band. Pe alte benzi rezultatele sunt foarte slabe.
   Cu antena montată orizontal, în balcon la etajul IX, începînd din anul 2006, am lucrat în telegrafie (în 80m), toata Europa foarte uşor, Asia pînă prin UA0, Africa şi America de Nord W1-4, W6. În SSB s-a lucrat uşor toată Europa, Africa: SU, 3V8, CN8, EA8, şi din Asia 4X4, JY, OD5, YI, UA9, UA0.
   Bineînţeles că în ţară se pot face QSO-uri cu uşurinţă, cu controale foarte bune.
   Puterea folosită a fost de maxim 300w.
   Antena are un cîştig negativ, faţă de un dipol clasic, dar este o soluţie pentru a fi prezent în trafic atunci cînd nu ai alte posibilităţi.
   În fotografie se poate vedea antena instalată.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu