"Telegrafia pentru radioamatorism, este ca sarea în bucate"
"Amateur radio without telegraphy is a food tasteless"

Antena verticală directivă (Din secretele antenelor verticale)


  
   
   Acum câţi-va ani, m-am gândit să transform antena verticală pe care o utilizam în banda de 7 MHz, într-o antenă directivă, dar fără prea multe complicaţii şi pierdere de timp.
   Am început prin a citi cartea lui ON4UN, apoi am căutat pe internet diverse informaţii; toţi autorii îmi puneau sub nas tot felul, de formule, tabele, tabelaşe, calcule, care mai de care mai stufoase, astfel că m-am cam desumflat.
   Întâmplător am găsit o filă ruptă dintr-o revistă veche, cu o schiţă a unei antene verticale directive atribuită unui W6, care folosea elemente pasive verticale.
   Pentru posibilităţile mele de atunci mi s-a părut accesibilă. Am făcut tot felul de măsurători în jurul antenei, dar dimensiunile cerute erau cam mari. Atunci mi-a venit ideea ca elementul pasiv să-l pliez astfel, ca să mă pot încadra în spaţiul pe care îl aveam la dispoziţie.
   Având în vedere modificările de impedanţă care apar după instalarea unui al doilea element, m-am gândit că un reflector nu va afecta foarte mult acordul elementului radiant.
   Zis şi făcut, am legat de vârful verticalului printr-o bucată de fir izolat, o sârmă de cupru liţat, izolată, pe care am îndoit-o  spre elementul radiant. A trebuit să refac puţin acordul radiantului vertical pînă am obţinut un SWR bun. Direcţia de radiaţie era cam spre N/E. Era pe la ora 15 după amiaza. Deabia aşteptam să văd rezultatul.
   M-am repezit la transceiver. Cum l-am deschis, pe la capul benzii de 40m, am auzit o mulţime de JA , UA9 şi UA0. Am acordat trcv-ul şi Z-matchul,  am căutat un loc liber şi am dat un CQ DX. Nu mi-a venit să-mi  cred urechilor... am fost chemat concomitent de 4-5 staţii. Am făcut o foaie de log plină cu JA în mai puţin de 15 minute!... Seara, am schimbat direcţia reflectorului şi am lucrat o multime de W, VE. Nu mi-am mai recunoscut antena... Hi... Toate aceste QSO-uri făcute cu cca 90w out.
   A doua zi, am făcut totuşi ceva modificări la elementul reflector, cu ajutorul unui măsurător de câmp pus la vre-o 60m de antenă, reuşind un plus de câştig. Pe o scală de 0 la 100, plusul reprezenta 20 de unităţi.
   De atunci, am mai făcut o asemenea antenă pentru lucrul în portabil care s-a comportat foarte bine.
   Dimensiunile se pot vedea mai jos, dar trebuie să atrag atenţia că lungimea elementului reflector, poate avea ceva variaţii, în funcţie de obstacolele înconjurătoare şi a distanţei faţă de sol a porţiunii îndoite. Astfel că va necesita mici modificări ale dimensiunilor.
Frecvenţa de rezonanţă a radiantului este de 7050 KHz, iar a reflectorului de 7300 KHz.

Dimensiuni:
R:   13.00 m
R1: 13.80 m
R2:   5.98 m
D1:   0.3 m
D2: 10.60 m
H1: 12.25 m
H2: 1,0 - 3.0 m

   Construcţia elementului radiant se face după dimensiunile date la   < antena verticală monoband >
Se va avea în vedere ca elementul pasiv, respectiv reflectorul, să nu fie poziţionat paralel cu  un radial.

Se poate conta pe un câştig de 3-3,5 dB faţă de utilizarea radiantului singur şi un raport faţă-spate de 12-15 dB. Câştigul total este mai mare decât a unui Yagi cu 2 elemente având în vedere unghiul mic de radiaţie pe verticală.


   Unghiul de radiaţie pe orizontală, arată ca în diagrama alăturată. După cum se vede este destul de larg, acoperind o mare parte din orizont.
   Ulterior, am încercat o variantă cu două reflectoare, distanţate la 90* unul de celălalt. Nu am observat o îmbunătăţire a câştigului, dar a crescut raportul faţă/spate şi s-a îngustat într-o oarecare măsură unghiul de radiaţie pe orizontală.


Notă: La toate antenele verticale construite de mine, am instalat radiale elevate (deasupa solului) şi câteodată radiale acordate pe frecvenţa de lucru.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu